fbpx

Gebruiksgemak was altijd al belangrijk geweest voor je doelgroep, maar het ziet er naar uit dat het alleen maar belangrijker gaat worden. Google heeft namelijk een nieuwe tool om je website te beoordelen. Dit is Core Web Vitals. Deze nieuwe tool meet het gebruiksgemak en geeft je website hier een score voor. Scoor je goed? Dan verbetert je je positie in de zoekresultaten van Google. Het is dus essentieel om hier goed aandacht aan te besteden.

De steeds maar groeiende vraag naar gebruiksgemak

Als je goed wilt ranken op Google is het tegenwoordig niet meer genoeg om de juiste zoekwoorden te gebruiken op je webpagina. Je zal ook meer tijd moeten besteden aan de User Experience. Het doel hiervan is om zowel de boodschap als de ervaring te matchen met de meest relevante doelgroep.  

Voorheen was het nog heel vaag hoe je je gebruikerservaring nu zou kunnen verbeteren, maar nu heeft Google 3 concrete metrics opgesteld waar dit mee wordt gemeten. In de toekomst zullen dat er zeker meer worden. 

De 3 Metrics van Core Web Vitals

Voor een geweldige user experience zijn volgens Google 3 metrics enorm belangrijk. Dit zijn: laadtijd, interactiviteit en stabiliteit. Als je goed op deze metrics scoort, zal Google dit meenemen in je zoekresultaten in Google.

1. Largest Contentful Paint (LCP)

De LCP metric meet hoe snel je website laad. Hoe langer het duurt voordat je pagina is geladen, hoe groter de kans dat de gebruiker een slechte ervaring heeft. 

Bij LCP wordt er voornamelijk gekeken naar de gebruiker zelf. Er wordt namelijk gemeten wanneer het grootste onderdeel van de pagina (waarschijnlijk het belangrijkste) is geladen. In de achtergrond mogen andere onderdelen van de pagina die de bezoeker waarschijnlijk nog niet ziet wel gewoon doorladen. Een goede LCP score laat dus snel zien aan de bezoeker wat die aan de pagina heeft. 

Hoe verbeter je je LCP score?

Google heeft 3 gradaties binnen de LCP, namelijk goed, moet verbeterd worden en slecht. Vanaf een laadtijd van 2,5 seconden scoor je op dit onderdeel goed. Een aantal factoren hebben invloed op deze laadtijd, namelijk:

Reactietijd van de server

Hoe sneller de reactietijd van je server, hoe sneller content ingeladen kan worden bij de gebruiker. Voor de meeste mensen houdt dit in dat je een goed hostingpakket moet afnemen. Dit zal maar een paar euro per maand extra kosten, maar maakt een groot verschil op hoe goed je LCP score is.

JavaScript en CSS die de weergave blokkeren

JavaScript en CSS zijn beiden bronnen die de weergave van content kunnen blokkeren en de LCP daarmee kunnen vertragen. Voorkom dit door niet-kritieke scripts uit te stellen, tot het grootste content deel geladen is. Het is zonde om de gehele code van je pagina direct te laden terwijl deze nog niet bekeken wordt. Het pas laden van content als deze bekeken wordt heet Lazy Loading.

Laadtijd van de resources

Als er veel externe bestanden worden gebruikt kan dit een effect hebben op de laadtijd. Als je bijvoorbeeld veel video’s en afbeeldingen gebruikt. Hoe meer je van de server vraagt, hoe langzamer deze zal reageren. Dit kan je voorkomen door goed rekening te houden met de bestandsgrootte van je content en door bijvoorbeeld resources van tevoren te renderen.

Client-side rendering

Javascript frameworks wordt tegenwoordig veel gebruikt door de vele mogelijkheden die het biedt. Dit kan alleen wel negatief uitpakken voor je LCP. Er bestaat namelijk een kans dat er niks te zien is, tot alle kritieke scripts uitgevoerd zijn. Ons advies is dan ook, om dit zo min mogelijk te gebruiken, om het van tevoren te renderen of om gewoon server-side rendering te gebruiken.

First Input Delay (FID)

Als het lang duurt voordat je website reageert op een klik, zal de gebruiker denken dat je hele website zo traag is. De gebruiker denkt dan dat het heel lang zal duren voordat die heeft gevonden wat die zocht, ook al laadt de content wel snel genoeg. Google wilt dit voorkomen door ervoor te zorgen dat alle knoppen, dus ook drop-down menu’s bijvoorbeeld snel laden.

Deze metric is een strenge, aangezien de gebruiker volgens Google hier meer last van heeft dan andere metrics. Als een knop al een halve seconde duurt voordat die iets doet, voelt het heel langzaam, terwijl het eigenlijk best snel is.  

Cumulative Layout Shift (CLS)

Tot slot meet Google de visuele stabiliteit van de website. Als een pagina op je website aan het laden is, verschuiven er dan dingen op het scherm? Als dit het geval is, ziet Google dit als een instabiele pagina. Hoe minder content er onverwacht verschuift op de pagina, hoe hoger je score bij de CLS metric. 

Een goed voorbeeld is dat als je op de verkeerde knop drukt, omdat de pagina ineens is ingeladen. Het is dan hartstikke vervelend voor de gebruiker als die dan ineens op een advertentie klikt of op een download knop drukt. 

Omdat dit zo vervelend is voor de gebruiker wilt Google liever niet pagina’s tonen die hier slecht op scoren. Het is dus belangrijk dat je hier goed rekening mee houdt. 

Wanneer heb je een goede CLS-score?

Google wilt dat minder dan 0,1% van de pagina verschuift op 75% van de pagina’s van je website. Hierin is vooral de mobiele website een belangrijke factor. Een kleine verschuiving heeft een veel grotere impact op een klein scherm. 

Google houdt hiermee wel rekening wanneer je dit expres gebruikt, bijvoorbeeld als er een pijl verschijnt naar relevante content. Het is hiermee wel belangrijk dat de pijl in dit geval binnen een halve seconde verschijnt wanneer je op bijvoorbeeld een knop zweeft met je muis.

Wat is nou belangrijker, Content of Core vitals

Net als dat het niet meer werkt om alleen maar zoekwoorden op je pagina te proppen, is het ook geen slim idee om alleen op de core web vitals te letten. Uiteindelijk draait het erom dat de gebruiker vindt naar waar die op zoek is en een prettige ervaring heeft op je pagina. 

Google ziet de Core Web Vitals als een leidraad om dit op orde te krijgen, maar uiteindelijk blijft de kwaliteit van je content het belangrijkste. Als mensen jouw content willen lezen of zien, dan zal Google dit ook merken. De ervaring en inhoud moeten aansluiten op de zoekvraag van in Google.

Benieuwd naar de Core Web Vitals prestatie van jouw website?

Voorkom het mislopen van klanten in Google!

In onze webscan kijken we naar de techniek, design, converterend vermogen en strategie van je website.