De reden dat de resultaten van je website tegenvallen

en hoe je het kan oplossen met Storybrand

Als ondernemer zit je met een grote frustratie. Je hebt duizenden euro’s uitgegeven. Aan een nieuwe website, aan Google Ads, aan advertenties bij derden. Toch blijf je met een probleem zitten: de conversie blijft laag. 

Je vraagt je af wat je fout hebt gedaan. Hoe kan het dat je alles volgens het boekje hebt gedaan, maar bezoekers van jouw website geen klanten worden? Is er iets mis met het product dat je aanbiedt, of slaat de boodschap van jouw merk niet aan? Je hebt geld geïnvesteerd in je digitale visitekaartje, maar op dit moment lijkt het een slechte investering te zijn geweest. 

Nog zo’n fout kan jij je als ondernemer niet nog een keer veroorloven. Investeren in een marketingstrategie moet rendabel zijn. Door de lage conversie is dit niet het geval. De bezoekers van jouw website zijn inmiddels klant geworden bij de concurrent. Je moet dit in de toekomst voorkomen. Maar hoe pak je dit aan?

via GIPHY

De succesformule van jouw concurrenten

Wist je dat er een Amerikaanse formule is die het probleem van lage conversies kan oplossen? In Nederland zijn er slechts een handjevol mensen die er vanaf weten. De enkele websites die deze formule hebben toegepast, hebben conversies waar elke ondernemer jaloers op is. 

We hebben het hier niet over een magische hack die Google voor de gek houdt. De formule heeft niets te maken met algoritmes, advertenties, of met geld. Het heeft te maken met iets totaal anders. Als jouw merk deze formule succesvol weet toe te passen, dan zul je klanten voor het leven aan je binden. 

Het antwoord zou voor de hand moet liggen. Hoe weet een merk klanten aan zich te binden? Door te doen wat jouw merk nog niet heeft: een duidelijke boodschap.   

Wat je fout doet 

Jouw website converteert niet goed omdat jouw manier van communiceren niet helder is. Het is niet duidelijk waar jouw merk voor staat. De boodschap van jouw dienstverlening of product slaat niet aan bij mensen. Als dit wel het geval was geweest, dan waren jouw bezoekers inmiddels klanten geworden. 

Misschien denk je dat je het inmiddels snapt: jouw site moet nog meer informatie verstrekken. Over jullie missie, jullie klantportfolio, en over de oorsprong van de producten en diensten. Dan slaat het wel aan bij mensen, toch? Nee, stuk voor stuk zijn dit foute antwoorden. 

via GIPHY

Iedereen denkt aan zichzelf 

Consumenten willen namelijk niet horen waar jouw merk voor staat. Of wat de geschiedenis van jouw bedrijf is. Elk mens is een tikkeltje egocentrisch en op zichzelf gefocust. Diep van binnen wil elke klant dat het om hem of haar draait. Of je nu een website, webshop, of e-mail flow hebt: het gaat om het verhaal van de klant. Daar moet jouw merk op inspelen.

Je verkoopt geen product of dienst, je verkoopt transformatie aan je klant

Dit is waar de Amerikaanse formule in beeld komt. Wordt deze formule goed toegepast, alleen dan worden bezoekers klanten. De naam van deze formule is het Storybrand Framework. Een website die door een Storybrand gecertificeerd bedrijf is ontworpen, is verzekerd van hogere conversies. 

De kracht van jouw verhaal 

Storybrand is een framework waarbij het vertellen van een verhaal centraal staat. Succesvolle merken vertellen namelijk altijd een verhaal. Waarom zijn mensen gek op films? Omdat er een verhaal wordt verteld. Verhalen vertellen doen we als mensheid al tienduizenden jaren. Met verhalen communiceren we en onthouden we belangrijke lessen. Daarom zijn we gek op boeken, series en films. 

Bijna alle films hebben dezelfde formule. Het Storybrand Framework heeft dit verwerkt in 7 stappen: een hoofdpersoon die een groot probleem moet oplossen en daarmee de held wordt. Dit is precies wat consumenten ook willen zijn. 

Met het Storybrand framework maak je jouw klant tot de hoofdpersoon in het verhaal. Elke consument of klant zit met een probleem dat moet worden opgelost. Jouw website moet dit probleem vaststellen en vervolgens de oplossing aanbieden. 

Vergelijk het maar met The Lord of the Rings. Hoofdpersoon Frodo moet een probleem oplossen en de held worden. Dit doet hij met behulp van een gids, Gandalf. Veel bedrijven denken dat ze Frodo zijn en daarmee de held. Het is juist andersom: de klant is Frodo en als bedrijf ben je Gandalf. Als gids help je de klant om een held te worden. De meeste bedrijven praten alleen maar over zichzelf en niet over de identiteitstransformatie van hun klant.

Weet jouw website dit goed uit te leggen? Dan ziet de klant een mooie toekomst voor zich, waarin hij of zij de held wordt dankzij jouw product. Alleen zo krijgt jouw website hoge conversies. 

De oplossing voor hogere conversies 

In Nederland zijn er slechts een paar bedrijven die door Storybrand zijn gecertificeerd. De exacte uitvoering van de Storybrand formule is dus niet bij veel mensen bekend. Toch is er een manier om jouw website volgens het Storybrand framework in te richten. 

Interly is het eerste internetbedrijf  in Nederland dat door Storybrand is gecertificeerd. De afgelopen twee maanden heeft Interly bij meerdere bedrijven de formule toegepast. Het resultaat voldoet precies aan de verwachtingen. De conversies van deze websites is hoger dan in het verleden. 

Jouw organisatie kan de volgende zijn. Dat er een heldere boodschap nodig is, mag nu duidelijk zijn. Laat je deze succesformule toepassen door ons, of blijf je wachten op een wonder? 

Neem contact op met ons voor een vrijblijvende Storybrand scan t.w.v. 125,-. Tijdens onze kennismaking lopen we gezamenlijk door je website of webshop heen en krijg je direct toepasbare tips om je conversie te verbeteren. 

De eerste 3 gecertficieerde Storybrand bureau’s van Nederland. v.l.n.r.: Bart Jan Modderdkolk (SEObureau.nl), Maarten van Heugten (Interly), Daan Schmidt (Storybrand Nederland), Jurgen Ten Bommelen (Consigo)