De online marketing funnel: Wat is het en wat kan je ermee?

Wat is een marketing funnel überhaupt?

Om te begrijpen wat een online marketing funnel is, is het handiger om te beginnen met de volgende vraag; Wat is een marketing funnel? Een marketing funnel zijn alle activiteiten die je uitvoert tussen het eerste contactmoment en een aankoop. Tegenwoordig moet je namelijk steeds meer activiteiten uitvoeren voordat je een verkoop realiseert. Zo vinden nog maar 2% van de aankopen plaats bij het eerste contactmoment en maar 10% bij de eerste 4 contactmomenten.

Een gemiddelde klant heeft tegenwoordig 5 tot 8 contactmomenten nodig om over te gaan tot een aankoop. Het is belangrijk om tijdens deze contactmomenten duidelijk en effectief te communiceren over je product of dienst. De manier waarop je dit doet is je marketing funnel. Dit heeft de vorm van een soort trechter, vandaar dat het ook wel een marketing trechter wordt genoemd. Als je dit goed in kaart brengt kan je je product of dienst promoten aan je doelgroep in elke fase van het koopproces.

De verschillende fases van het online koopproces

Er zijn een hoop modellen geschreven om je online marketing funnel te visualiseren, maar om het even makkelijk te maken gebruiken we het ‘See, think, do, care’ model van Google. Elke stap beschrijft in welke fase de klant zit in het koopproces. Als je dit goed in kaart hebt gebracht kan je dus je marketing specifiek richten op elke fase in het model.

See think do care; De makkelijkste funnel?

Het See Think Do Care model is het online marketing funnel model dat wordt aangeraden door Google, maar hoe werkt het precies? Zoals in het vorige kopje beschreven is, beschrijft het de fase waar de klant zich in bevindt. Zo heeft de klant op elk punt een andere informatie behoefte en intentie. Aangezien het zo kort en bondig is, is het een van de makkelijkste marketing funnel modellen. Hieronder staat beschreven wat je bij welk punt moet doen.

See: Is de manier waarop je voor het eerst de aandacht trekt van je klant en hoe je de klant kennis laat maken met je bedrijf. Dit is ook wel je merkbekendheid. Bijvoorbeeld adverteren op Google of op Social media.

Think: Beschrijft de manier waarop je ervoor zorgt dat je klant geïnteresseerd raakt in wat je te bieden hebt. Dit doe je door bepaalde pluspunten te benadrukken die de klant belangrijk vindt. Dat doe je door bijvoorbeeld een gratis e-mail marketing cursus te geven of een gratis proefversie.

Do: Bij dit onderdeel is de klant er zeker van dat die het product dat je aanbied wilt hebben. De consument is nu bewust van je product of dienst en wat het oplost en heeft het idee dat dit zijn probleem ook kan oplossen. In deze stap overtuig jij de klant dat jij de beste oplossing hebt voor zijn probleem.

Care: In deze fase zorg je ervoor dat je klant bij jou blijft kopen op de lange termijn. Ze hebben al iets gekocht, maar je wilt dat ze later weer iets bij je kopen. Dit kan je doen doormiddel van bijvoorbeeld loyaliteitsprogramma’s in een nieuwsbrief of om ze aan te sporen om je app te downloaden.

Online-marketing-funnel

Marketing funnel content; Welke content past bij welke fase?

Nu weten we dus het koopproces en wat de online marketing funnel nou daadwerkelijk is. In dit kopje gaan we het hebben over welke content bij welke fase past. Content is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en kan ervoor zorgen dat je meer en meer klanten krijgt.

See: Bij deze fase is het belangrijk om laagdrempelig contact op te nemen met je klant. Dit kan je doen doormiddel van bijvoorbeeld: blogs, social media posts, infographics, comics, videos en podcasts

Think: Om interesse te creëren zal de klant meer te weten moeten komen over je product. Dit is ook een goede fase om contactgegevens te verzamelen. Dit kan je doen met bijvoorbeeld:
E-books en whitepapers, Verslagen, Checklists, Tutorials, Case studies, Templates en toolkits, E-mail cursussen, Een quiz, Webinars of Andere benodigdheden

Do: Als je de klant compleet wilt overhalen zal je jezelf moeten onderscheiden tot de rest. Dit kan je doen doormiddel van:
Vergelijkingen met andere producten of diensten, Gedetailleerde specificaties met pluspunten, Verhalen van bestaande klanten, Aanraders (als je meerdere producten aanbiedt), Demo’s, Kortingscodes of een gratis proefversie

Care: In de laatste fase is de klant al overgehaald om de 1e keer te kopen, maar om ervoor te zorgen dat ze bij je blijven kopen kan je gebruik maken van: Video’s, E-mails, Retargeting campagnes, blogs, loyaliteitsprogramma’s en nieuwsbrieven.

Als je de marketing funnel content per fase beter wilt zien kan dat in de onderstaande infographic. Dit is de infographic die wij zelf ook gebruiken om te bepalen welke content we nodig hebben.

Wat zijn Marketing funnel KPIs en wat kan je ermee?

KPI staat voor key performance indicator, oftewel het is een maatstaaf om te meten hoe goed je funnel werkt. Elke fase in het koopproces heeft ook zo zijn eigen KPIs. Dit zal voor elk bedrijf anders zijn. Een KPI voor jouw bedrijf zou bijvoorbeeld het aantal nieuwe bezoekers op de website kunnen zijn. Als er meer nieuwe bezoekers zijn, weet je dat je marketing effect heeft.

Elke KPI draagt bij aan jouw bedrijfsdoel, wat meestal een verkoop zal zijn. Klik hier als je wilt leren wat de belangrijke KPI’s zijn per onderdeel in het See Think Do Care model.

Hoe meet je de funnel conversion rates?

We weten nu wat KPIs zijn. Deze maatstaven dragen dus bij aan het aantal verkopen. Het aantal verkopen in vergelijking met iedereen die in je funnel zit is ook een belangrijke maatstaaf. Dit worden ook wel marketing funnel conversion rates genoemd. Dit klinkt lastig, maar dit valt wel mee. Een gemiddelde webshop heeft een conversie percentage van 4 tot 5 procent. Dit betekent dat voor elke 100 bezoekers ze 4 of 5 keer een product of dienst verkopen. Een conversie hoeft niet alleen een verkoop te zijn, maar het is elke waardevolle actie die de klant uitvoert op je site. Je conversies meten kan lastig lijken, daarom leggen we dit graag uit. In de praktijk is dit namelijk niet zo lastig. We doen dit met Google analytics, maar dit kan ook met andere software.

1. Bepaal wat voor jouw bedrijf geldt als een conversie, meestal is dit een verkoop
2. Kijk in je administratie hoeveel verkopen of andere conversies je hebt gerealiseerd.
3. Bekijk in Analytics het totaal aantal unieke bezoekers van jouw website (Weet je niet hoe je dit doet? Dit kan je vragen aan je web developer.)
4. Deel het totaal aantal verkopen uit je administratie door het aantal unieke bezoekers keer honderd.

Zo doe je het zelf

Dus stel we hebben een fictieve fietsbanden webshop, dan zou je het op deze manier kunnen berekenen.
1. Bij mijn fietsbanden webshop geldt een geplaatste order als een conversie. Het maakt niet uit of ik meerdere fietsbanden aan één klant verkoop.
2. In mijn boekhouding is te zien dat ik deze maand 15 orders heb gehad.
3. Ik vraag aan mijn website bouwer hoeveel unieke bezoekers ik deze maand heb gehad op mijn website. Hij zegt dat dit er 300 waren.
4. Ik deel 15 door 200. Dan kom ik uit op 0,06. Als ik dit bedrag keer honderd doe, kom ik uit op een conversiepercentage van 6%.

Waarom is je conversiepercentage belangrijk?

Je conversiepercentage is je meest belangrijke maatstaaf. Aangezien je hiermee je gehele funnel kan beoordelen. Als dit percentage laag is, kan je kijken waardoor dit komt. Dit is alleen een onderwerp voor een andere keer. Het is handig om hierop te sturen, aangezien een verhoging van je conversie je winst exponentieel kan laten groeien. Een voorbeeld hiervan is hieronder te zien.

1% Conversion Rate2% Conversion Rate10% Conversion Rate
Unieke bezoekers250.000250.000250.000
Bestellingen2,500500020.000
Gemiddelde kosten per bezoeker€0.50€0.50€0.50
Winst per bestelling€50€50€50
Totale omzet€125.000€250.000€1.000.000
Total advertentie kosten€125.000€125.000€125.000
Winst€0125.000875.000
Return on investment0%100%700%

Online marketing funnel voorbeeld

We hebben net het See Think Do Care model gebruikt, maar dit is nog maar een globale beschrijving van je marketing funnel. Het is meer een model dan een volledige funnel. Zo kan je voor bijvoorbeeld een kleine e-mail cursus, wat weer een klein onderdeel is van het onderdeel ‘Think’, een hele eigen funnel ontwerpen. Dit doe je dan via een e-mail marketingtool, zoals ActiveCampaign. Als je je volledige funnel in kaart wilt brengen kan je een tool zoals funnelytics gebruiken. Dit is een makkelijke tool om je funnel in kaart te brengen, uit te breiden en aan te passen. Hieronder kan je de funnel zien van dit artikel. Dit is een simpel voorbeeld, maar je kan dit zo ver mogelijk uitbreiden als je zelf wilt.

FAQ over de marketing funnel

  1. Marketing funnel vs customer journey

    De customer journey beschrijf het proces van ontdekken totdat de klant echt zeker weet dat het jouw product wilt. Het is eigenlijk een uitgebreide beschrijving van alle contactmomenten met jouw bedrijf vanuit de ogen van de klant. Een marketing funnel beschrijft alle activiteiten die je uitvoert om de klant in zijn customer journey te beïnvloeden.

  2. Marketing funnel vs sales funnel

    De sales funnel is net als een marketing funnel een soort trechter waar de klant doorheen gaat. De sales funnel gaat verder waar de marketing funnel stopt. De marketing funnel beschrijft alle activiteiten die je uitvoert om de klant te overtuigen dat het jouw product wilt hebben. De sales funnel beschrijft alle activiteiten die je uitvoert om de klant daadwerkelijk over te halen om iets bij je te kopen.