9 Waardevolle tips om in 2020 je organische vindbaarheid te verhogen

Heb je een goed draaiend bedrijf, maar merk je dat je nog veel geld uitgeeft aan advertenties? Met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie kan je gratis je vindbaarheid verhogen. Aangezien het gratis is, wordt dit ook wel organische vindbaarheid genoemd. (ADS) Wie zijn organische vindbaarheid wilt verhogen zal rekening moeten houden met de techniek, content en autoriteit van zijn website. Nu klinkt dit nu nog een beetje vaag, maar als je dit af en toe bijhoudt kan je je daarna vooral bezig houden met waar jij goed in bent!

Dus heb jij een bedrijfswebsite en zou jij graag meer gratis bezoekers willen? Dan hebben we deze 9 waardevolle tips om je organische vindbaarheid te verhogen.

Ken je doelgroep

Het is vrijwel onmogelijk om hoog te scoren in google voor heel veel verschillende doelgroepen. Ook zal je product waarschijnlijk beter werken bij de ene doelgroep dan bij een andere. Om goed resultaat te halen uit google is het belangrijk om je klant goed te kennen. Hierbij moet je dus goed nadenken over wie jij op je website wilt hebben. Hier kan je bijvoorbeeld een persona voor opstellen.

Zoektermen zijn key

Zoekmachine optimalisatie (SEO) draait allemaal om welke zoekwoorden die jouw doelgroep intypt en of dit overeenkomt met de zoekwoorden op jouw website. Via gratis tools als Google Keyword Tool of Ubersuggest kan je snel kijken welke combinaties van zoekwoorden veel gebruikt worden. Hier kan je ook zien of er al veel concurrentie is op de zoekterm. Het liefst maak je per relevante zoekterm een eigen webpagina.

Zoekwoordonderzoek

Als je de techniek op orde hebt, is het belangrijk om zoekwoorden onderzoek te doen. Dit is niet moeilijk, maar kost wel veel tijd. Neem hier dan ook de tijd voor! Mocht je dit niet willen doen en dit uitbesteden (want dit kan natuurlijk), is het toch handig om te weten hoe dit proces werkt. Zo gaf ik al eerder de tip dat de zoekwoorden relevant moeten zijn voor jouw doelgroep, maar hoe kom je hier nou achter? Een makkelijke manier om hiermee te beginnen is door het taalgebruik van je doelgroep op social media te bekijken. Ook kan het handig zijn om na te denken hoe jouw doelgroep vakspecifieke termen zal beschrijven. Zo zal je doelgroep niet ‘C12H22O11’ intypen in Google als ze eigenlijk gewoon suiker bedoelen. Houd het dus simpel!

Maak het zo specifiek mogelijk

Hoe specifieker de zoekterm hoe minder zoekvolume het zal hebben, maar hoe groter de kans is dat je er daadwerkelijk bezoekers uit zal halen. Jij kent je doelgroep het beste, dus jij bepaalt hoe specifiek het kan zijn. Zo zal je als klein bedrijf minder snel kunnen concurreren met de zoekterm shorttail ‘Schoenen kopen’, maar bijvoorbeeld wel met longtail ‘Rode schoenen kopen Amersfoort’.

Gebruik maar één zoekterm per webpagina

Om zo hoog mogelijk te komen in google is het belangrijk dat google je website snapt. Het is daarom belangrijk dat je maar één hoofdzoekwoord per webpagina gebruikt. Stop deze zoekterm in de titel, zodat die het belangrijkste is voor google. Op deze manier zorg je er ook voor dat je op meerdere zoektermen hoog in google komt te staan en dat je niet alleen blind focust op één zoekterm. Werk je met WordPress? Gebruik dan Yoast!

Gebruik geen verboden trucjes

Vroeger was het mogelijk om bijvoorbeeld onzichtbare zoektermen te plaatsen op je weblog, maar dat is nu niet meer het geval. Google herkent wanneer je dit soort trucjes probeert te gebruiken. Deze trucjes vallen onder black hat SEO. Zorg dat de tekst die je schrijft relevant is voor je doelgroep. Jij kent je doelgroep het beste dus houd hier ook rekening mee.Op de korte termijn kan het gebruik maken van black hat SEO leiden tot meer bezoekers, maar dit zal nooit lang aanhouden. Door het inzetten van deze technieken loop je het risico om ‘geflagged’ te worden en uiteindelijk op de blacklist van Google te komen. Het gevolg hiervan is dat je niet meer geïndexeert wordt in Google. Om langdurig je organische vindbaarheid te verhogen zal je gebruik moeten maken van de legale trucjes, oftewel white hat SEO.

Maak de tekst niet voor de zoekmachine, maar voor de klant

Veel bedrijfseigenaren voelen zich tegengehouden door SEO. Ze hebben het gevoel dat ze een tekst bomvol zoektermen moeten stoppen en geen creativiteit meer kunnen gebruiken. Nu houd google er ook rekening mee hoe snel iemand weer weg gaat van je website. Maak de tekst dan ook vooral aantrekkelijk voor je doelgroep en niet voor de zoekmachine. Probeer de gulden middenweg te vinden tussen een zoekmachine vriendelijke en klantgerichte teksten. Wees geen perfectionist, want achteraf kan je het altijd nog aanpassen.

Zorg dat je website de juiste techniek heeft

Bij alledaagse bloggers of ondernemers kan het woord techniek een beetje een afschrikken. Nu is het wel belangrijk om vooral een snelle en overzichtelijke website te hebben als je hoog in google wilt staan. Zo verplicht Google je om een ssl-certificaat te hebben voordat je goed gevonden wordt. Dit kan je makkelijk zelf checken. Een website met een SSL-certificaat heeft namelijk https voor de website naam staan in plaats van http. Ook een overzichtelijke sitemap is belangrijk en of bijvoorbeeld alle links wel echt werken. Heb je hier nou geen kaas van gegeten dan kan een CMS (content management systeem) hier flink bij helpen, zoals wordpress of shopify. Naast de techniek van je website is een adequate hosting van belang. Wil je een complexere website of houd je je liever bezig met de kerntaken van je bedrijf? Dan kan het ook handig zijn om een websitebouwer in te schakelen.

Doe regelmatig een snelheidscheck

Nu zal je je waarschijnlijk niet veel bezighouden met de techniek, maar het is wel belangrijk om regelmatig een check te doen van de snelheid van je website. Nu kan de website trager worden naarmate je meer content toevoegt. Dit kan je testen via pagespeed insights. Een trage website zal namelijk minder snel hoog in google komen, aangezien google een optimale gebruikerservaring promoot.