7 verschillen tussen maatwerk- en template websites

Je kent het wel, je bent hard gegroeid als bedrijf en je website past niet meer bij je nieuwe visie en doelstellingen. Je wilt daarom een nieuwe website laten ontwikkelen. Dit is het moment wanneer veel ondernemers worstelen met een hele belangrijke vraag, namelijk: ‘Kies ik voor een maatwerk website of voor een template website?’

In dit artikel leggen we de voor- en nadelen uit van template websites en maatwerk websites. Er zijn namelijk 7 redenen waarom wij vinden dat template websites minder effectief zijn dan maatwerk websites. Vooral nummer 6 is volgens ons een hele belangrijke factor in je overweging. Maar eerst vertel ik je wat nou eigenlijk het verschil is tussen deze twee opties.

Wat zijn template websites?

In het kort is het grote verschil vrij simpel uit te leggen. Een template website kan je vergelijken met een power point template. Het is al vooraf ontworpen dus het is snel gemaakt. Je hoeft alleen tekst en afbeeldingen in te vullen. Wel zijn er zo’n 10 standaard power point templates. iedereen gebruikt deze templates en lijken dus allemaal op elkaar. De inhoud en kleur is anders, maar het ontwerp is hetzelfde.

Wat is een maatwerk website?

Een maatwerk website is als een power point die je door een designer laat maken. Hij wordt dus speciaal gemaakt voor het verhaal dat jij wilt vertellen. Doordat het met de hand wordt gemaakt duurt het vaak wel langer, zeker als je er geen verstand van hebt. Het zorgt er wel voor dat je je verhaal kan vertellen op de manier die jij dat wilt, met de functionaliteiten die jij wilt. Kortom, er is dus veel meer mogelijk.

1. Template websites zijn vaak trager

Loading…

Veel template ontwikkelaars proppen zo veel mogelijk opties in de website, zodat je alsnog een website kan maken voor een breed publiek. Dit heeft zo zijn nadelen, aangezien de code van je website dus ook heel groot en complex wordt.

Zelfs als je websitebouwer alleen de codes activeert die jouw klanten nodig hebben is de laadtijd aanzienlijk trager. Dit is een groot probleem, want jouw potentiële klant en Google houden van snelle websites.

2. Er is te weinig flexibiliteit om door te groeien

Het klinkt natuurlijk erg aantrekkelijk, een template website voor 200 euro. Het is bijvoorbeeld erg lastig om zonder kennis de vormgeving écht onderscheidend te maken. Doordat de wereld constant in beweging is, veranderen ook de behoeftes van jouw doelgroep. Hiermee verandert dus ook wat je website moet kunnen.

Veel templates werken namelijk niet goed samen met bepaalde plug-ins. Stel je voor, je hebt een heel vet concept waarbij je online bloemen verkoopt. Door een update werkt de webshop plug-in WooCommerce niet meer. Je hebt twee opties. Of je werkt met de oude versie waardoor de concurrentie een betere webshop heeft of je betaald je webdeveloper om een nieuwe webshop te maken die wel werkt met WooCommerce. Dit is natuurlijk hartstikke zonde van je hard verdiende geld.

3. Google snapt je website niet

Google scant je website regelmatig naar de structuur van je website en waar je pagina’s over gaan. Naast veel opties en functionaliteiten staan er in thema’s ook veel standaard template pagina’s die automatisch geïndexeerd worden door Google. Als je je hier niet bewust van bent, dan raakt Google dus in de war. Je kan in dit geval Google vergelijken met een met een adviseur. We gebruiken even een telefoon adviseur als voorbeeld.

Als de baas van de telefoon adviseur hem makkelijk verteerbare informatie geeft over de beschikbare telefoons en de prijzen hiervan, kan de adviseur jouw wensen veel makkelijker koppelen aan een product. Als de adviseur één specifiek product niet goed begrijpt zal hij deze ook niet aanraden. Het is dus ook belangrijk dat Google jouw website snapt, anders zal die je website niet laten zien in de zoekresultaten.

4. Geen klantvriendelijk dashboard

Een goede website ziet er niet alleen mooi uit, maar is ook makkelijk te navigeren. Een template dashboard, oftewel het menu bovenaan de website, is gericht op een breed publiek. Dit betekent dat het misschien helemaal niet bij jouw doelgroep past.

5. Template websites zijn een goudmijn voor hackers

Veel templates hebben geen lange ondersteuning. Hierdoor is het lastig om de website up-to-date te houden. Dit verhoogt het gevaar van hackers en andere malafide praktijken. Op de lange termijn kan zo’n goedkope website dus een stuk duurder uitkomen. Wel hebben premium templates vaak wel langdurige ondersteuning. Deze duurdere templates hebben dan ook geen last van dit probleem.

Template website hackers

6. Je bent niet meer uniek

Zoals eerder vermeld kan je websites dus vergelijken met een powerpoint presentatie. Als je ver van tevoren begint aan je presentatie en je hebt er veel verstand van, kan je zo veel meer bereiken dan alleen een presentatie geven. Je kan een verhaal vertellen, precies op de manier hoe jij dat wilt.

Als je een dag van tevoren met je presentatie begint is het misschien beter om een standaard presentatie te downloaden van internet. Je onderscheid je dan niet ten opzichte van andere presentaties en het past misschien minder goed bij je verhaal, maar het is wel lekker snel klaar.

Het is alleen wel de vraag, wil jij degene zijn met een standaard presentatie? Wil jij niet uniek zijn? Wil jij niet je verhaal vertellen, zoals jij dat wilt? Als het antwoord nee is op een van deze vragen, dan is een maatwerk website vele malen beter dan template websites.

7. Er zit geen strategie achter de website

Tot slot is een template website niet gebouwd om je strategie in acht te nemen. Het is vooraf ontworpen en er zijn daarna onderdelen meegenomen die passen bij je strategie. In plaats daarvan is het beter om voordat je begint met ontwerpen, al nadenkt over de klantreis en de behoefte van je klant. Je maakt de website immers niet voor jezelf, maar voor je klanten .

En wat nu?

Als startend bedrijf is een template veelal prima. Je koopt een template en vult alles in. Waar hierbij vaak wel vergeten wordt is dat de basis van sterke marketing de strategie is. Maak je de powerpoint om het maken, of wil je echt impact maken en zorgen dat je kijkers je presentaties nooit meer vergeten?

Tijdens een maatwerk traject gaan wij in het voorstadium aan de slag met de strategie, positionering, doelgroepen en customer journey van jouw website. Wie ben jij als bedrijf? Hoe kan jij optimaal voorzien in de behoefte van je klant? Wie is jouw klant en welke reis legt de klant online af van eerste indruk tot aankoop?

Op basis van onder andere deze vragen (en nog veel meer modellen) werken wij de basis uit voor de perfecte website. Uiteindelijk wil je een website die voor jouw werkt in plaats van een online brochure, toch?

Wil je weten wat hiervoor de mogelijkheden zijn? Klik dan hier om een adviesgesprek met een van onze experts te ontvangen.