fbpx

Weet jij al het verschil tussen SEO en SEA, maar mis je nog tips over hoe je deze kennis kan implementeren? Een groot deel van SEO is het optimaliseren van de zoekwoorden die je gebruikt, ook wel zoekwoorden optimalisatie genoemd. Je wilt namelijk dezelfde woorden verwerken in je tekst als de woorden die je doelgroep gebruikt. Het zoeken en gebruiken van deze woorden wordt ook wel zoekwoorden optimalisatie genoemd. Een goed zoekwoord kent 3 kenmerken. Het eerste kenmerk is dat het relevant is voor de webpagina en de doelgroep. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep daadwerkelijk wilt klikken op de link in google. Het tweede kenmerk is dat het natuurlijk voldoende zoekvolume heeft. Zo wil je niet veel tijd verspillen om goed gevonden te worden op termen die nooit worden gezocht. Het laatste kenmerk is dat er weinig concurrentie is. Zo is het makkelijker om daadwerkelijk hoog te scoren in Google. Nu hebben wij ’t voorwerk al gedaan door de volgende 9 tips op te stellen. Dan kan jij lekker aan de slag met zoekwoorden optimalisatie!

Brainstormen

Nu ken jij je klant natuurlijk als de beste. Nu is het soms nog wel de vraag welke woorden je klant gebruikt bij het zoeken naar jouw product, dienst of blog. Bij deze stap hoef je nog geen online tools te gebruiken, maar wel pen-en-papier. Schrijf zo veel mogelijk woorden op voor elke webpagina waarvan je denkt dat die bij je doelgroep past. Er zijn hierbij geen foute woorden. Merk je dat je woorden begint op te noemen die niet bij de webpagina past maar wel bij de doelgroep? Schrijf die dan toch op, die kunnen handig zijn voor een blog. Als je merkt dat je vastloopt ga je gewoon wat anders doen en hervat je het proces op een later moment.

Passen de woorden bij de doelgroep?

Nu heb je als het goed is een hele lijst van woorden, maar nu wil je zeker weten dat ze bij je doelgroep passen. Een makkelijke manier om hierachter te komen is door de social media van je klanten of potentiële klanten te bekijken. Lever je aan bedrijven? Dan kan het handig zijn om op linkedin te kijken. Lever je aan consumenten? Kijk dan op Facebook- of Twitter pagina’s van je ideale klant. Als je vastloopt kan je ook brochures en vakbladen van jouw klanten bekijken. Hiermee kan je het woordgebruik van je doelgroep analyseren en zo bijdragen aan je zoekwoorden optimalisatie.

Regio specifiek?

Bied je je producten of diensten lokaal aan? Ook dit kan je meenemen in je onderzoek. Het kan zo zijn dat er specifiek taalgebruik vaker voorkomt in jouw regio. Ook kan je simpelweg je regio toevoegen aan een zoekwoord. Je wilt je namelijk niet dat mensen je laag scoort op een zoekwoord, terwijl de helft van de mensen die die zoekterm zoekt niks bij je wilt afnemen. Stel je hebt een fietsenwinkel in Amstelveen, dan kan je dus beter het zoekwoord ‘fiets kopen Amstelveen’ gebruiken op je website.

Wat is de informatiebehoefte op de webpagina?

Nu heb je natuurlijk al geweldige ideeën over de webpagina’s die je wilt maken. Het is hierbij wel belangrijk dat je rekening houdt met de informatiebehoefte per webpagina. Bij een productpagina zal de klant vooral kijken naar de USP’s van je product. Als de klant zich nog aan het oriënteren is zal die meer algemene termen gebruiken. Blogs zijn hier perfect voor. Als een klant niet weet wat voor schoenen die nodig heeft om lange wandelingen te maken in de bergen zal die waarschijnlijk ‘soorten wandelschoenen’ zoeken. Als de klant al aan het vergelijken is zal dit meer lijken op ‘Beste waterdichte schoenen’ en is dus al specifieker. Iemand die zich al heeft georiënteerd en de opties al heeft vergeleken zoekt nog specifieker. In het geval van de wandelschoenen zal dit er zo uit kunnen zien ‘Leren wandelschoenen heren Amersfoort’. Bij de laatste fase gebruiken mensen vaak woorden zoals kopen, huren of uitbesteden.

Test het zoekvolume en de concurrentie

Bij het vinden van het zoekvolume en de concurrentie komt een beetje techniek bij kijken. Nu zijn er een hoop betaalde tools om dit in te zien, maar een van de betere tools is helemaal gratis. Hiervoor kun je namelijk ubersuggest gebruiken. Hier is zelfs een extensie voor om tijdens het zoeken in Google gelijk te kunnen zien hoe vaak je zoekterm wordt gezocht. Een zoekwoord is niet perse slecht als het weinig wordt gezocht. Als het weinig concurrentie heeft kan je namelijk al snel op de 1e pagina belanden.

Gebruik synoniemen

Heb je nou een zoekterm die helemaal past bij jouw doelgroep, maar wordt die niet zo vaak gezocht of is er veel concurrentie? Gebruik dan synoniemen in je zoekterm of speel met het aantal woorden in je zoekterm. In ubersuggest kan je dan gelijk nakijken welke variatie dan het beste is voor jouw doelgroep. Ubersuggest geeft tevens ook suggesties over relevante termen. Ook kan je de zoekterm intypen in Google. Onderaan de pagina geeft Google gelijk aan welke termen volgens Google gerelateerd zijn aan jouw zoekwoord.

Gebruik longtail zoekwoorden

Sommige managers kennen de term misschien al vanuit het longtail businessmodel, maar er bestaan ook longtail zoekwoorden. Een longtail zoekwoord focust zich op een niche zoekterm en heeft dus minder concurrentie dan hele algemene zoekwoorden. Een longtail zoekwoord lijkt dan ook meer op een zin dan op een woord. Het is namelijk een combinatie van minimaal 4 woorden als zoekterm. Zo zal je minder snel scoren op ‘auto leasen’, maar al wel op ‘goedkoop auto leasen Utrecht’. Maak het zo specifiek mogelijk en houd je ideale klant in gedachten om deze zoekwoorden te bedenken. Hoe specifieker de zoekterm, hoe meer de klant bereid is om daadwerkelijk jouw product af te nemen.

Gebruik google search console

Je kan google search console gebruiken om te kijken hoe vaak je wordt vertoond bij bepaalde zoekwoorden en hoe vaak mensen per zoekwoord op je klikken. Google search console moet je wel eerst koppelen met je website. Weet je niet hoe dit moet? Vraag dit dan aan je website bouwer. Als dit eenmaal gekoppeld is moet Google eerst data verzamelen. Na zo’n 3 maanden kan je aan de slag. Zie je bijvoorbeeld dat je veel vertoond wordt, maar weinig bezoekers krijgt? Dan kan het handig zijn om een aparte webpagina te maken voor deze zoekterm als je deze nog niet hebt. Zo zorg je dat je ook daadwerkelijk hoger scoort op de zoekwoorden waar je al op wordt vertoond.

Zoekwoorden optimalisatie, welke woorden zijn nou het beste?

Om de ideale woorden te kiezen kan je het zoekvolume delen door het aantal concurrenten. Hoe hoger de score hoe beter het woord is om op te focussen. Vervolgens kijk je ook of het woord ook daadwerkelijk bij de doelgroep past door de tips hierboven. Tot slot kijk je of de zoekterm past bij de webpagina.