Hogere conversie met praktische tips voor WooCommerce

Webshops via WordPress zijn niet compleet zonder WooCommerce, een van de meest gebruikte e-commerceoplossingen op het internet. Heb je een webshop, of wil je simpelweg de beste online winkel van Nederland zijn? WooCommerce is dé WordPress-plugin die je nodig hebt.

Ondernemers hebben veel voordelen van WooCommerce. Processen en werkzaamheden zijn makkelijk en overzichtelijk bij te houden, en de plug beschikt over veel verschillende betaalmiddelen. Een ander voordeel is WooCommerceTax, software waarmee je eenvoudig je omzetbelasting kunt bijhouden om automatische berekeningen te laten doen.

Omzet en conversie

Het voornaamste doel van jouw website is producten verkopen en omzet draaien. Hoe je het ook wendt of keert, alles draait uiteindelijk om conversie. Hoeveel bezoekers daadwerkelijk een bestelling plaatsen of een lead achterlaten, is aan het einde van de dag het belangrijkste meetinstrument voor een webshop. Een goede website met bijhorende webshop laat je natuurlijk ontwerpen door professionals. De webshop is het visiteplaatje van je bedrijf en moet optimaal werken. Dat je het ontwerp hiervan laat uitbesteden, is de normaalste zaak van de wereld.

Toch is het relevant voor ondernemers om te weten welke elementen belangrijk zijn voor optimale conversie. Wie producten of diensten verkoopt, moet immers weten wat er bij klanten speelt. In het digitale tijdperk is elk klein detail belangrijk, en kan zoiets simpels als een slome laadtijd van een website funest zijn voor websitebezoekers. Alles aan een webshop behoort dus te kloppen. De bezoeker moet feilloos door de site kunnen wandelen. Net alsof het een fysieke winkel is. Welke tien elementen belangrijk zijn voor optimale conversie, lees je hier.

Tien tips voor optimale conversie

Gepersonaliseerde webpagina’s

Tijdens een bezoek aan een webpagina wil je relevante content zien. Producten waar je interesse in hebt, of diensten waar je mogelijk wat aan hebt. Hierdoor blijven bezoekers in een webshop browsen. Denk er maar eens logisch over na: hoe vaak klik je zelf een website weg op het moment dat je irrelevante producten ziet? Waarschijnlijk een paar keer per week.

Webpagina’s in een webshop moeten dus persoonlijk zijn voor de bezoeker of de klant. Uiteindelijk is dit ook wat shoppers verwachten: een zekere mate van personalisatie. Dit kan beginnen bij zoiets simpels als het gebruik van de juiste taal. Heeft je webshop ook internationale bezoekers? Zorg voor een Engelse versie. Met een vertaling-plugin van WooCommerce kan je op basis van locatie je webshop in het Engels weergeven. Alles buiten Nederland kan je dan in het Engels weergeven.

Productaanbevelingen

Aansluitend hierop, wil je natuurlijk aanbevelingen doen aan je klanten. Alles draait uiteindelijk om verkoop en omzet. Als ondernemer wil je bezoekers dus producten laten zien, die voor hen het meest relevant zijn. Dit kan bijvoorbeeld op basis van eerdere aankopen. De plugin Elementor geeft mogelijkheden om terugkerende bezoekers relevante producten te laten zien. Je kan dit het beste op de hoofdpagina doen en op de pagina’s van producten. Enerzijds beveel je producten aan, anderzijds geef je klanten alternatieven. Kijkt een klant naar een specifiek product, dan doe je er slim aan op die pagina meer opties te geven. Op die manier blijven klanten je website verder verkennen, en is er keuzemogelijkheid.

Zoekfunctie

Producten moeten vindbaar zijn. Bezoekers vinden het niet erg om een beetje te moeten zoeken, maar dit moet wel makke

lijk gaan. En wat is beter dan een grote zoekbalk bovenaan de pagina? Het is natuurlijk ook handig als je met categorieën werkt. Dit is vooral voor oriënterende bezoekers fijn. Stiekem vinden we het namelijk af en toe wel fijn om een beetje te browsen door webwinkels.

Toch is het voor zoekende klanten fijn als er een zoekfunctie is. Gemiddeld gezien gebruikt slechts 15% van websitebezoekers de zoekbalk, maar de zoekfunctie is wel verantwoordelijk voor 45% van de omzet. Dit betekent dat bezoekers die de zoekfunctie gebruiken, de grootste kans hebben om een bestelling te plaatsen. Zonder zoekbalk is je webshop dus niets waard.

Simpele checkout

Het product is gevonden en de bestelling wordt geplaatst. Een groot succes! Nu is het van belang dat de klant niet meer afhaakt. Een simpele checkout zonder te veel complicaties en gepuzzel is hierbij op zijn plaats. Denk erom dat elke extra stap die een klant moet gaan zetten tijdens een checkout, het risico verhoogt om af te haken.

Gelukkig heeft WooCommerce checkout templates van slechts één pagina. Zo hoeven klanten niet op meerdere pagina’s gegevens in te vullen en keuzes aan te klikken. Wat nog handiger is, is een login optie. Zo hoeft er niets te worden ingevuld. Met twee klikken op de knop, worden alle bestaande gegevens overgenomen. Wel zo makkelijk!

Promoties & Verwijzingen

Uitverkoop, 50% korting! Zolang er winkels bestaan, kennen we deze uithangborden in de winkelstraten. Een webshop kan ook gebruik maken van dit soort advertenties en promoties. Klanten zijn uiterst gevoelig voor korting. Hoe vaak scheppen mensen wel niet op over die ene goede deal die ze binnen hebben gesleept? Korting krijgen voelt bijna als een persoonlijke overwinning. Speel hier dus goed op in als webshop.

Let wel op dat je dit gedoseerd doet. Niets is zo vervelend als een website bezoeken en meerdere pop-ups krijgen met korting. Plaats de promoties subtiel op de webpagina’s. Goed duidelijk zichtbaar, maar niet opdringerig. En om de klant een klein beetje onder druk te zetten: “Actie loopt nog twee dagen.” Een beetje urgentie doet soms wonderen.

Breadcrumbs

WooCommerce kent de optie om zogenaamde “breadcrumbs” aan te zetten – broodkruimels als je het letterlijk vertaalt. Dit zijn die subtiele verwijzingen bovenaan webpagina’s. Je kunt het zien als een soort subtiele reminder, die uitlegt waar klanten zich in de webshop bevinden. Hierbij benoem je de categorie, de subcategorie en de productnaam. Let maar eens op bij je volgende website bezoek. Een goede webshop heeft dit bovenaan de pagina staan. Heeft de website dit niet, dan weet je dat die van jou beter gaat worden.

Mobiele browser

We leven op onze telefoon. Geen nieuws, maar wel de simpele werkelijkheid. Jouw website en webshop moeten dus geschikt zijn voor de mobiele browser. Is je webshop dit niet, dan loop je risico dat je conversie laag is. Meer dan de helft van digitale aankopen wordt via mobiele browsers gedaan. Dit is een aanzienlijk veel. Kies je ervoor om je webshop niet mobielvriendelijk te maken? Dan ben je gedoemd om lage conversie te draaien.

Wat ook belangrijk is om weer te vermelden, is de laadtijd van je webshop. Is de laadtijd via je mobiele browser te langzaam, dan haken bezoekers af. Het is daarom aan te raden om je website – zowel via mobiel als via de desktop – te laten testen. Hierbij laat je de User Interface (UI) testen.

Goede User Interface (UI)

De User Interface is in feite de beleving van de klant, hoe een gebruiker de webshop uiteindelijk te zien krijgt. De ervaring van de klant staat hierbij centraal. Zoals eerder gezegd, moet het bezoek vlekkeloos verlopen en moet de site overzichtelijk zijn. Denk hierbij aan belangrijke buttons: de bekende “toevoegen aan winkelmandje”, of het hartje van het verlanglijstje. En het belangrijkste: zorg dat de productafbeeldingen meteen in beeld zijn. Het is zonde als de pagina vijf seconden moet laden om die haarscherpe afbeelding te laten zien.

Google Analytics

Je conversie verbeteren doe je door op de juiste manier te meten. Is je conversie te laag, dan wil je weten op welk moment klanten afhaken en de website verlaten. Veel van bovenstaande elementen kan je meten met Google Analytics. Je kunt zien via welke weg bezoekers op je website terecht komen, op welke zoekfuncties er wordt gezocht en welke pagina’s het meeste bezoekers genereren. Het klinkt misschien wat saai, maar weten is meten.

Optimale SEO

Misschien wel de belangrijkste term binnen digitale marketing: SEO, ofwel Search Engine Optimization. Hoe snel wordt jouw webshop gevonden via Google. Dit hangt allemaal af van de inrichting van een website. Denk aan woorden, tekst, kopjes, afbeeldingen, beschikbare data, enzovoort. Bij WooCommerce SEO werkt het iets anders dan bij andere websites, omdat WooCommerce specifiek focust op webshops. Zo moeten producten twee verschillende categorieën hebben waar de productbeschrijving staat, en moeten er bepaalde metadata beschikbaar zijn.

Nog vragen?

Als het goed is weet je nu precies hoe je jouw webshop optimaal kunt inrichten voor een hogere conversie. Nu alles duidelijk is, kan je zelf aan de slag! Misschien heb je juist meer vragen gekregen door al deze info. Zoals eerder gezegd, kan je het ontwerp en beheer van je website en webshop ook uitbesteden. Wie geld wil verdienen, moet soms geld uitgeven. En wat is een betere investering dan een goede webwinkel?

Bij Interly weten we hoe je websites en webshops moet bouwen. Wat we vooral belangrijk vinden, is het verhaal van jouw bedrijf. Als ondernemer heb je duidelijke doelen en weet je wat je wil uitdragen. Wij luisteren naar jouw wensen en ontwerpen concepten op basis van jouw wensen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Doe vrijblijvend een aanvraag en wie weet drinken we binnenkort koffie!